خطای ۵۰۲ چیست؟

 

خطای ۵۰۲ یا همان خطای Bad Gateway از خطاهای سمت سرور است. زمانیکه سرورها برای اجرای درخواست‌های رسیده از طرف کاربر، به عنوان یک Gateway یا ابزار مسیریابی عمل می‌کنند تا صفحات وب مورد درخواست را در دسترس کاربر قرار دهند. وقتی یک پاسخ بی اساس و بی اعتبار از سرور رده بالاتر دریافت شود و یکی از سرورها نتواند به Gateway یا Proxy جوابی معتبر بدهد، کاربر با این خطا مواجه می‌شود.خطای ۵۰۲

خطای ۵۰۲ یا به معنای “بوجود آمدن مشکل برای یکی از سرورهای اصلی” است. این خطا یکی از کدهای وضعیت HTTP است که به عنوان خطا شناخته می‌شود. این خطا در همه سیستم عامل ها با مرورگرهای قدیمی یا جدید ایجاد می‌شود.

خطای ۵۰۲ Bad Gateway:

خطای ۵۰۲ یک خطای سمت سرور می‌باشد که به دلیل وجود مشکل در یکی از سرورهای درگاه اصلی Gateway یا سرور اصلی ممکن است بوجود بیاید. این یعنی ممکن است یکی از سرورها بنا به دلایلی مثل خطا در برنامه ریزی، نداشتن دسترسی لازم، مشکل در بافرهای سرور، پیکربندی نشدن صحیح و… نتواند جواب معتبری به Gateway بدهد. به طور مثال؛ ممکن است یک پاسخ غیر معتبر از طرف سرور به سمت Gateway ارسال شود و سرور اصلی به ناچار این درخواست را غیر معتبر بشناسد. در این صورت این خطا برای کاربر نمایش داده می‌شود.

نکته: زمانی که سرور دارای مشکل، به کلی خاموش باشد یا نتواند اصلاً جواب بدهد این خطا بوجود نمی آید. زمانی که سرور در حالتی قرار گیرد که اصلا نتواند پاسخگو باشد خطای  ۵۰۳ رخ می‌دهد.

خطای ۵۰۲

علت بروز خطای ۵۰۲:

دلیل بوجود آمدن این خطا، همان‌طور که گفته شد، معمولاً ارسال پاسخ نامعتبر از سمت سرور به Gateway می‌باشد.

زمانی که کاربر درخواستی را به Gateway ارسال می‌کند، Gateway این درخواست را به سمت سرورهای خود ارسال می‌کند. همه سرورها موظف‌اند طبق الگوریتمی که دارند درخواست‌هایی را که از طرف Gateway دریافت می‌کنند را، پردازش کنند. زمانی که پاسخ ارسال شده توسط سرورها نامعتبر شناخته شود، سرور اصلی پاسخی مبنی بر نامعتبر بودن درخواست به کاربر ارسال می‌کند. این نکته را در نظر داشته باشید که حتی اگر یکی از سرورها پاسخ را نامعتبر تشخیص دهد نیز سرور اصلی خطای ۵۰۲ را برمیگرداند.

اگر  شما بازدیدکننده این سایت باشید به دلیل آن که این خطا از سمت سرور است، نمی‌توانید کاری انجام دهید. یعنی مشکل در شبکه ارتباطی سرورها در اینترنت بوجود می آید پس خطا بر روی کامپیوتر شخصی یا ارتباط اینترنتی کامپیوتر ایجاد نشده است. اما موارد هستند که به حل شدن این مشکل و دسترسی به محتوای آن صفحه کمک می‌کنند. مانند موارد زیر:

  • صفحه وب را با فشردن کلید F5 و یا دکمه Refresh/Reload بازفراخوانی کنید. ممکن است ارتباط کم سرعت اینترنت باعث بروز این خطا می شود که با این کار از بین برود.
  • به این دلیل که ممکن است این خطا به مدیر سایت قبلا اعلام شده باشد و تحت بررسی باشد لذا می‌توانید بعد از مدتی سایت مورد نظر را دوباره فراخوانی کنید.
  •  با مدیر سایت تماس حاصل نموده و او را در جریان قرار دهید.

درصورتی که به محتوای آن صفحه نیاز دارید می‌توانید از نسخه کش شده آن استفاده کنید. برخی از سرویس‌های اینترنتی صفحات وبسایت را به صورت کش ذخیره کرده و به کاربران نشان می‌دهند. کش مرورگر خود را پاک کنید زیرا ممکن است این مشکل صفحه مورد نظر حل شده باشد ولی محتوای صفحه خطا همچنان به کاربر نشان داده شود.

از پیغام‌های این خطای ۵۰۲:

•    ۵۰۲ Bad Gateway
•    HTTP Error 502 – Bad Gateway
•    ۵۰۲ Service Temporarily Overloaded
•    HTTP Error 502 – Bad Gateway
•    Temporary Error 502
•    ۰x80244021